Wij houden u graag op de hoogte via onze nieuwsbrief
  • Ontvang ook de gratis nieuwsbrief van Zorgvoorvervoer. Daarmee houden we u 2x per jaar op de hoogte van nieuws en tips. We gaan vertrouwelijk om met uw gegevens.

Wij nemen graag contact met u op.
Actueel
02. 07. 2019

Onze vervoerder is failliet; en nu?

Helaas komt het nog regelmatig voor dat een vervoerder failliet gaat. Op dit moment is dit natuurlijk niet alleen een probleem voor de vervoerder maar ook voor de doelgroep die ze vervoeren. Heeft u hier al eens bij stilgestaan? Zijn alle risico’s gedekt?

Bij een faillissement van een vervoerder komt veel kijken. In korte tijd worden er veel beslissingen gemaakt. Beslissingen die van invloed op u cliënten kunnen zijn. Vaak ontstaat hierbij een grote onzekerheid onder cliënten en begeleiders over of er nog wel gereden gaat worden. De curator heeft hierin een grote rol en zal met u als opdrachtgever in contact staan. Het is daarom belangrijk u bij te laten staan in een dergelijke situatie. Waar liggen verantwoordelijkheden voor het uitvoeren van het vervoer? Welke alternatieven heeft u en hoe kunt u deze op de juiste manier en volgens wettelijke kaders inzetten? Forseti heeft haar klanten meermaals ondersteund bij faillissementen van vervoersbedrijven. Wij ondersteunen en adviseren in de te nemen stappen en weten hoe de verantwoordelijkheden liggen. Het proces rondom een faillissement en de opstart van vervoer bij een andere partij (of doorstart) is complex. Vanwege de toch al heersende onrust is een fout met consequenties zo gemaakt.

Een ander probleem bij een faillissement is de beschikbaarheid van gegevens. Zorgaanbieders hebben de administratie van het vervoer voor 100% belegt bij de vervoerder die het op hun beurt vaak in een registratiesysteem van zichzelf of een derde partij (onder aanneming) hebben ondergebracht. Het komt voor dat de registratie niet op orde blijkt te zijn na een faillissement. Het komt ook voor dat de gehele registratie niet meer beschikbaar is. U als zorgaanbieder weet dan dus niet goed welke cliënten op welke momenten in welke routes zitten. De planning is vaak dus niet direct 1 op 1 is over te dragen met alle moeilijkheden en nog meer onduidelijkheid voor uw cliënten en begeleiders tot gevolg. Forseti adviseert dan ook om zelf de basisadministratie in eigen beheer te houden. Smartwheels kan hiervoor de juiste ondersteuning bieden.

 ‘Afgelopen jaar zijn we helaas twee keer geconfronteerd met een faillissement van een vervoerder. Dit brengt veel onrust en onzekerheid met zich mee. Het was prettig om in deze situatie snel te kunnen schakelen met Forseti voor advies over wat er allemaal op je af komt zoals vragen over: wie moet er zorgen voor een nieuwe uitvoerder voor het vervoer en waar vinden we die, hoe gaat het met de rittenplanning, hoe moeten facturen worden afgehandeld, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de overgang zo goed mogelijk verloopt, waar moeten we rekening mee houden en vooral ook…………wie kan ik raadplegen als het echt mis dreigt te gaan en cliënten niet meer vervoerd worden. Ik heb de ervaring dat Forseti hier snel in acteert en met raad en daad terzijde staat. Een hele geruststelling!’

Marijke van der Hoeven
Manager Ontmoetingscentra Pieter van Foreest

Natuurlijk heeft een faillissement ook gevolgen voor het personeel. De vaste chauffeur die voor u cliënten zo belangrijk is. Forseti kan ook in deze trajecten de verbindende schakel zijn om rust op de werkvloer te behouden en zorg te dragen dat de chauffeurs behouden blijven op hun vaste route. Interesse in wat Forseti hierin voor u kan betekenen…. Neem contact op met Ronald Derks, Carlo Bot.

 

 

 

Terug naar overzicht